EK-5
|
Etkinlik Adı: Oryantiring İle Konum Analizi
|
Anahtar Kelimeler: Konum, Çevre, Oryantiring
|
|
Ders: Sosyal Bilgiler
|
Etkinliğin Kısa Açıklaması: Bu etkinlikte öğrencilerin
yakın çevresinden yola çıkarak konum analizi becerisi kazanması, edindiği bilgileri
kullanarak uzak çevresinde yer alan konumların analizini yapması
amaçlanmaktadır.
|
|
Sınıf: 6. Sınıf
|
Süre:
40’+40’+40’+40’=160’
|
|
Öğrenme alanı/Ünite:
|
İnsanlar, Yerler ve Çevreler
|
|
Kazanım(lar):
|
SB.6.3.1 Konum ile ilgili kavramları kullanarak kıtaların,
okyanusların ve ülkemizin coğrafi konumunu tanımlar.
|
|
Alana Özgü Beceri(ler):
|
·
İletişim Becerisi
·
Yaratıcı Düşünme Becerisi
·
İş Birliği Becerisi
·
Konum Analizi Becerisi
·
Çevre Okuryazarlığı Becerisi
·
Mekânı Algılama Becerisi
·
Gözlem Becerisi
|
|
Yetkinlik(ler):
|
·
Sosyal ve Vatandaşlıkla İlgili Yetkinlik
·
Öğrenmeyi Öğrenme
·
Kültürel Farkındalık ve İfade
|
|
Değer(ler)
|
·
Duyarlılık
·
Sorumluluk
·
Dayanışma
|
|
Yöntem/ teknikler
|
Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, İşbirlikli Öğrenme,
Eğitsel Oyun, Akrostiş, Gözlem
|
|
Öğretim materyalleri
|
Oryantiring kartları, Resim kağıtları, Renkli
kalemler, Pastel boya, A4 kağıtları, Kurşun kalemler, Renkli fon kartonlar,
Akıllı tahta, Dilsiz dünya haritası
|
|
İşleniş/süreç :
1. Konumla
alakalı kavramlar (Ekvator, paralel, meridyen, enlem, boylam, kıta ve
okyanus) öğretmen tarafından öğrencilere anlatılır (23’).
2. Bu etkinlikte
yakından uzağa ilkesi göz önünde bulundurularak öğrencilerin yakın
çevresinden hareketle konum bilgilerini kullanmaları ve bunu uzak çevresine
entegre edebilmeleri amaçlanmıştır. Bunun için öğrenciler etrafında ağacın
bol olduğu doğa ile iç içe olan bir alana çıkarılacaktır. (Bu alan ders
öncesinde öğretmen tarafından hazırlanacaktır. Etkinlik alanı için bir
başlangıç noktası bir de bitiş noktası belirlenecek bu iki nokta arasında üç
ayrı durak oluşturulacaktır. Bu durakların her birinde öğrencilerden yerine
getirmeleri istenilecek sorumlulukları olacaktır. Birinci durakta resim
yapmaları, ikinci durakta akrostiş şiir yazmaları, üçüncü durakta kolaj çalışması
yapmaları istenecektir. Öğretmenin başlangıç noktasını, birinci durağı,
ikinci durağı, üçüncü durağı ve bitiş noktalarını öğrencilerin anlayacağı
şekilde belirtici işaretler koyması gerekmektedir. İşaretlerin yanı sıra
birinci durağa üç tane resim kâğıdı ve renkli kalemler, pastel boyaları
bırakması, ikinci durağa üç tane A4 kâğıdı ve kurşun kalemler bırakması, üçüncü
durağa üç tane renkli fon karton bırakması gerekmektedir).
3. Sınıfta
konumla alakalı kavramlar öğretmen tarafından öğrencilere anlatıldıktan sonra
oryantiring etkinliği için oluşturulan sahaya çıkarılır. Sınıf üç gruba
ayrılır (Öğretmen istediği şekilde grupları oluşturabilir). Her gruptan
kendilerine bir grup ismi belirlemeleri istenir (10’).
4. Öğretmen
tarafından önceden hazırlanan başlangıç noktasını, bitiş noktasını ve
durakların hangi yönde olduğunu, kaç adım sonra ulaşılacağını belirten oryantiring
kartları öğrencilere verilir (2’).
5. Kartların
verildiği birinci grup oryantiring sahasına gönderilir. Birinci grup
gönderildikten beş dakika sonra ikinci grup, ikinci grup gönderildikten beş
dakika sonra üçüncü grup etkinlik alanına gönderilir. Öğrenciler oryantiring
alanına gönderilirken çevrelerine dikkatli bakmaları, etraflarında neleri
gözlemlediklerini not tutmaları ve çevreden sevdikleri ilgilerini çeken
nesneleri toplamaları istenir.
6. Gruplar
konumla alakalı bilgilerini kullanarak başlangıç noktasından birinci durağa
ulaşmaya çalışır. Bu iki durağa ulaşan gruplardan bu alana bırakılan resim
kağıtları ve renkli boya kalemleri ile iki nokta arasında gözlemledikleri ve
not aldıkları canlı cansız varlıkları içinde barındıran bir resim çizmeleri
istenir (30’)
7. İkinci durağa
ulaşan gruplardan başlangıç noktası ile ikinci durak noktası arasında
gözlemlediklerinden yola çıkarak bu alana bırakılan A4 kâğıtları ve kurşun
kalemlerle akrostiş şiir yazmaları istenir (30’)
8. Üçüncü durağa
ulaşan gruplardan başlangıç noktası ile üçüncü durak arasında topladıkları
malzemelerle renkli kartonlara Türkiye haritasını gösteren kolajını yapmaları
istenir (30’).
9. Bitiş
noktasına gelen üç gruptan ürettikleri ürünleri sunmaları istenir (15’)
10. Sunumlarını
tamamladıktan sonra diğer derste öğrenciler sınıfa alınır. Akıllı tahtan
dünya haritası açılarak Türkiye’nin diğer ülkelere, okyanuslara ve kıtalara
göre konumunun değerlendirilmesi soru cevap yolu ile yapılır (10’).
11. Türkiye’nin
konumunun değerlendirilmesi yapıldıktan sonra dilsiz dünya haritası her
öğrenciye dağıtılır. Dilsiz haritaya öğrencilerin Türkiye’nin çevresinde yer
alan kıta, okyanusların ve ülkelerin bir önceki etkinliklerde öğrendikleri ve
gözlemlediklerinden yola çıkarak yerleştirmeleri istenir (10’)
|
||
Uyarı ve Öneriler:
·
Oryantiring oyunu için tehlikeden uzak bir alan
seçilecektir.
·
Olası bir kaza için ilkyardım çantası
bulundurulmalıdır.
·
Öğrenciler okula uzak bir mekâna götürülecekse
ailelerden izin kâğıdı alınmasına dikkat edilmelidir.
|
||
Etkinliğin Alternatif Uygulanışı:
·
Oryantirig alanı için okul bahçesi eğer büyükse
okul bahçesinden yararlanılabilir.
·
Sınıfta akıllı tahta bulunmuyorsa eğer dünya
haritası getirilerek Türkiye’nin kıta ve okyanuslara göre konumu
belirlenebilir.
|
||
Ölçme ve Değerlendirme: Öğrencilerin dilsiz
harita üzerinde Türkiye’nin kıta, okyanus ve diğer ülkelere göre konumlarını
diğer etkinliklerden yararlanarak belirttikleri çalışma kağıdı değerlendirme
için kullanılacaktır. Ölçme kriteri olarak Türkiye’nin çevresine göre konumunun
doğru belirtilip belirtilmemesi ölçüt sayılacaktır.
|
||
Etkinliğin Taslak Çizimi
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder