22 Nisan 2020 Çarşamba

6. Sınıf 3. Ünite 1. Kazanım (Konum ile ilgili kavramları kullanarak kıtaların, okyanusların ve ülkemizin coğrafi konumunu tanımlar)



EK-5
ETKİNLİK TASLAĞI
Etkinlik Adı: Oryantiring İle Konum Analizi
Anahtar Kelimeler: Konum, Çevre, Oryantiring
Ders: Sosyal Bilgiler
Etkinliğin Kısa Açıklaması: Bu etkinlikte öğrencilerin yakın çevresinden yola çıkarak konum analizi becerisi kazanması, edindiği bilgileri kullanarak uzak çevresinde yer alan konumların analizini yapması amaçlanmaktadır.
Sınıf: 6. Sınıf
Süre:  40’+40’+40’+40’=160’

Öğrenme alanı/Ünite:
İnsanlar, Yerler ve Çevreler
Kazanım(lar):
SB.6.3.1 Konum ile ilgili kavramları kullanarak kıtaların, okyanusların ve ülkemizin coğrafi konumunu tanımlar.
Alana Özgü Beceri(ler):
·         İletişim Becerisi
·         Yaratıcı Düşünme Becerisi
·         İş Birliği Becerisi
·         Konum Analizi Becerisi
·         Çevre Okuryazarlığı Becerisi
·         Mekânı Algılama Becerisi
·         Gözlem Becerisi
Yetkinlik(ler):

·         Sosyal ve Vatandaşlıkla İlgili Yetkinlik
·         Öğrenmeyi Öğrenme
·         Kültürel Farkındalık ve İfade
Değer(ler)
·         Duyarlılık
·         Sorumluluk
·         Dayanışma
Yöntem/ teknikler
Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, İşbirlikli Öğrenme, Eğitsel Oyun, Akrostiş, Gözlem
Öğretim materyalleri
Oryantiring kartları, Resim kağıtları, Renkli kalemler, Pastel boya, A4 kağıtları, Kurşun kalemler, Renkli fon kartonlar, Akıllı tahta, Dilsiz dünya haritası
İşleniş/süreç :
1.      Konumla alakalı kavramlar (Ekvator, paralel, meridyen, enlem, boylam, kıta ve okyanus) öğretmen tarafından öğrencilere anlatılır (23’).
2.      Bu etkinlikte yakından uzağa ilkesi göz önünde bulundurularak öğrencilerin yakın çevresinden hareketle konum bilgilerini kullanmaları ve bunu uzak çevresine entegre edebilmeleri amaçlanmıştır. Bunun için öğrenciler etrafında ağacın bol olduğu doğa ile iç içe olan bir alana çıkarılacaktır. (Bu alan ders öncesinde öğretmen tarafından hazırlanacaktır. Etkinlik alanı için bir başlangıç noktası bir de bitiş noktası belirlenecek bu iki nokta arasında üç ayrı durak oluşturulacaktır. Bu durakların her birinde öğrencilerden yerine getirmeleri istenilecek sorumlulukları olacaktır. Birinci durakta resim yapmaları, ikinci durakta akrostiş şiir yazmaları, üçüncü durakta kolaj çalışması yapmaları istenecektir. Öğretmenin başlangıç noktasını, birinci durağı, ikinci durağı, üçüncü durağı ve bitiş noktalarını öğrencilerin anlayacağı şekilde belirtici işaretler koyması gerekmektedir. İşaretlerin yanı sıra birinci durağa üç tane resim kâğıdı ve renkli kalemler, pastel boyaları bırakması, ikinci durağa üç tane A4 kâğıdı ve kurşun kalemler bırakması, üçüncü durağa üç tane renkli fon karton bırakması gerekmektedir).
3.      Sınıfta konumla alakalı kavramlar öğretmen tarafından öğrencilere anlatıldıktan sonra oryantiring etkinliği için oluşturulan sahaya çıkarılır. Sınıf üç gruba ayrılır (Öğretmen istediği şekilde grupları oluşturabilir). Her gruptan kendilerine bir grup ismi belirlemeleri istenir (10’).
4.      Öğretmen tarafından önceden hazırlanan başlangıç noktasını, bitiş noktasını ve durakların hangi yönde olduğunu, kaç adım sonra ulaşılacağını belirten oryantiring kartları öğrencilere verilir (2’).
5.      Kartların verildiği birinci grup oryantiring sahasına gönderilir. Birinci grup gönderildikten beş dakika sonra ikinci grup, ikinci grup gönderildikten beş dakika sonra üçüncü grup etkinlik alanına gönderilir. Öğrenciler oryantiring alanına gönderilirken çevrelerine dikkatli bakmaları, etraflarında neleri gözlemlediklerini not tutmaları ve çevreden sevdikleri ilgilerini çeken nesneleri toplamaları istenir.
6.      Gruplar konumla alakalı bilgilerini kullanarak başlangıç noktasından birinci durağa ulaşmaya çalışır. Bu iki durağa ulaşan gruplardan bu alana bırakılan resim kağıtları ve renkli boya kalemleri ile iki nokta arasında gözlemledikleri ve not aldıkları canlı cansız varlıkları içinde barındıran bir resim çizmeleri istenir (30’)
7.      İkinci durağa ulaşan gruplardan başlangıç noktası ile ikinci durak noktası arasında gözlemlediklerinden yola çıkarak bu alana bırakılan A4 kâğıtları ve kurşun kalemlerle akrostiş şiir yazmaları istenir (30’)
8.      Üçüncü durağa ulaşan gruplardan başlangıç noktası ile üçüncü durak arasında topladıkları malzemelerle renkli kartonlara Türkiye haritasını gösteren kolajını yapmaları istenir (30’).
9.      Bitiş noktasına gelen üç gruptan ürettikleri ürünleri sunmaları istenir (15’)
10.  Sunumlarını tamamladıktan sonra diğer derste öğrenciler sınıfa alınır. Akıllı tahtan dünya haritası açılarak Türkiye’nin diğer ülkelere, okyanuslara ve kıtalara göre konumunun değerlendirilmesi soru cevap yolu ile yapılır (10’).
11.  Türkiye’nin konumunun değerlendirilmesi yapıldıktan sonra dilsiz dünya haritası her öğrenciye dağıtılır. Dilsiz haritaya öğrencilerin Türkiye’nin çevresinde yer alan kıta, okyanusların ve ülkelerin bir önceki etkinliklerde öğrendikleri ve gözlemlediklerinden yola çıkarak yerleştirmeleri istenir (10’)
Uyarı ve Öneriler:
·         Oryantiring oyunu için tehlikeden uzak bir alan seçilecektir.
·         Olası bir kaza için ilkyardım çantası bulundurulmalıdır.
·         Öğrenciler okula uzak bir mekâna götürülecekse ailelerden izin kâğıdı alınmasına dikkat edilmelidir.
Etkinliğin Alternatif Uygulanışı:
·         Oryantirig alanı için okul bahçesi eğer büyükse okul bahçesinden yararlanılabilir.
·         Sınıfta akıllı tahta bulunmuyorsa eğer dünya haritası getirilerek Türkiye’nin kıta ve okyanuslara göre konumu belirlenebilir.
Ölçme ve Değerlendirme: Öğrencilerin dilsiz harita üzerinde Türkiye’nin kıta, okyanus ve diğer ülkelere göre konumlarını diğer etkinliklerden yararlanarak belirttikleri çalışma kağıdı değerlendirme için kullanılacaktır. Ölçme kriteri olarak Türkiye’nin çevresine göre konumunun doğru belirtilip belirtilmemesi ölçüt sayılacaktır.
Etkinliğin Taslak Çizimi






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder